Ryghold

Patienter med smerter i ryg og/eller bækken. Du kan både være opereret eller ikke opereret. Der tages individuelle hensyn, så træningen tilrettelægges efter, hvad din ryg har behov for, og kan tåle.

Du skal have en henvisning  til fysioterapi fra din læge.
Du skal du være grundigt undersøgt og udredt af en fysioterapeut.

At øge muskelstyrken og funktionen af ryggen til det niveau, vi har sat som mål.

Gennem de sidste mange år, har det ene studie efter det andet vist, at træning af ryggen i langt de fleste tilfælde er både det første og det bedste valg for at opnå normal smertefri funktion, og anbefalingerne fra faggrupper og eksperter er, at træning skal være førstevalg ved de fleste former for rygproblemer. Efter en rygoperation er den efterfølgende genoptræning af lige så stor vigtighed, for at få fuldt udbytte af operationen.

Træningen varer ca. 50 minutter eller så meget ryggen tillader på dagen. Øvelserne vil alle være individuelt tilpasset, så de passer til den enkeltes rygproblem, styrkeniveau og selvfølgelig under hensyntagen til eventuelle smerter / symptomer. Træningen vil typisk indeholde både en del øvelser på gulv samt i maskiner i træningscenteret eller med andet udstyr såsom håndvægte, træningsbolde mm.

Vi anbefaler 2 gange holdtræning om ugen i ca. 3 måneder, hvorefter fysioterapeuten vil lave en opfølgning. Vi har mange ryghold på forskellige tidspunkter af dagen (se vores holdoversigt). Vi anbefaler ofte hjemmetræning eller lignende ved siden af holdtræningen, men dette er meget individuelt og du vil blive informeret om dette på holdet.

Martin Bjerg, Sara Wellejus, Brian Klintskov, Jens Hjorthøj, Kim Saaby, Louise Vergara og Lea Povlsgaard