Skulderhold

Patienter med smerter eller funktionsnedsættelse i skulderen. Træningsindholdet er relevant uanset om du er opereret eller ikke opereret. Der tages individuelle hensyn men du bør være fri for kraftige smerter under eller efter træning.

Skal du være grundig udredt af fysioterapeut. Henvisning til fysioterapi fra egen læge er ikke et krav.

At øge muskelstyrken, bevægeligheden og stabiliteten omkring skulderen så funktionen øges til det niveau, vi har sat som mål.

De sidste 10 års forskning dokumenterer, at træning af skulderen i langt de fleste tilfælde er både første og det bedste valg for at opnå smertefri funktion. Vores nationale retningslinjer anbefaler i næsten alle tilfælde, at førstevalget er skuldertræning. Ligeledes er genoptræning efter en eventuel operation også af stor vigtighed for at få udbytte af operationen.

Træningen varer ca. 50 minutter eller så meget skulderen aktuelt kan tåle. Øvelserne vil være individuelt tilpasset, så den passer til den enkeltes skulderproblem og niveau og selvfølgelig under hensyntagen til eventuelle smerter. I starten indgår en del øvelser på gulv og senere i forløbet inddrages maskiner i træningscenteret.

2 gange holdtræning om ugen. Vi anbefaler ofte træning ved siden af men dette er meget individuelt og du vil drøfte dette med din fysioterapeut.

________dag, kl.________

Martin Bjerg & Peter Rogge