Styrke- og stabilitets hold

I træningscenteret

Holdet henvender sig til personer som ønsker superviceret og individuel træning, hvad enten det tager udgangspunkt i en specifik problematik/diagnose eller blot et ønske om at få en bedre fysik og forebygge livsstilsygdomme, knogleskørhed, faldulykker mm..
Du har måske brug for praktisk støtte, motivation, faglig viden eller inspiration til at optimere din træning - eller bare komme igang med at træne.

Før du starter på holdet skal du have en henvisning fra lægen og være udredt af en fysioterapeut (helst den ansvarlige hold-fysioterapeut), således at der kan blive sat et mål og lagt en plan for din træning.

Formålet med holdtræningen er at sikre et godt grundlag for en effektiv og relevant træning, som tager udgangspunkt i det mål der er fastsat i fællesskab mellem fysioterapeuten og holddeltageren.
Målet vil ofte være at opnå en kombination af bedre styrke, udholdenhed/kondition og balance/stabilitet.
Disse tre faktorer er essentielle i forhold til behandling og forebyggelse af de fleste problematikker vi ser i klinikken; uanset om det tager udgangspunkt i smerter eller problemer med at udføre dagligdags aktiviteter.

Dokumentation for effekt
Der er blevet forsket rigtig meget i effekten af diverse former for træning i relation til både fysisk og mentalt helbred og velvære; og det har således været almen kendt i mange år, at jævnlig motion og en generel god fysisk form er en af hjørnestenene i en sund livsstil.
Fysisk træning giver både energi og en bedre nattesøvn, sætter forbrændingen i vejret, virker smertedæmpende, fremmer hormonbalancen, styrker immunforsvar og knogler, frigiver endofiner og forebygger et hav af sygdomme - for bare at nævne nogle af de positive effekter.

Indhold
Træningen foregår i vores træningscenter, hvor du vil få lagt et program til at træne i vores styrke- og konditionsmaskiner. Derudover vil der efter behov og ønske blive instrueret individuelle øvelser med brug af diverse redskaber.
Somme tider vil disse øvelser foregå i selskab med nogle af de andre holddeltagere, men uanset hvad tilstræbes det at der også er en hyggelig social omgang med de andre deltagere på holdet.

Træningstidspunkt og forløb
Holdtræningen foregår fire gange om ugen:
*mandag og onsdag kl. 13
* tirsdag og fredag kl. 12
Det anbefales at man så vidt muligt deltager to gange om ugen - eksempelvis mandag og onsdag eller tirsdag og fredag - men der er fuldstændig valgfrihed til at sammensætte de dage som passer en bedst.
Varigheden er 50 min. men det kan være en god ide at møde ind lidt før starttidspunktet for at varme op i konditionsmaskinerne.
Der er løbende optag på holdet og det er ikke tidsbegrænset.

Ansvarlig fysioterapeut:
Ida-Louise Thaulow og Lea Povlsgaard